تمیز کردن کلاه چرمی

کلاه های چرمی در هر شکل و مدلی وجود دارند و در برابر بادهای زمستانی بسیار گرم هستند و کاملا مد هستند. با مراقبت مناسب، کلاه های چرم دباغی شده و چرم جیر می توانند سال ها دوام بیاورند.

Light and dark brown suede leather hats mounted on white wall next to book shelf

چگونه کلاه های چرمی دباغی را تمیز کنیم

چرم دباغی شده در دو درجه به فروش می رسد:

آنیلین: چرم آنیلین یک چرم تمام دانه است که با ماده شیمیایی آنیلین درمان شده است. این رایج ترین نوع چرم است که برای کاپشن و کلاه استفاده می شود.

ناپا: بالاترین درجه چرم، چرم ناپا، بسیار نرم، انعطاف پذیر است و از پوست گوسفند یا بره دانه کامل استفاده می کند.

کلید حفظ ظاهر یک کلاه چرمی برنزه و چرم مصنوعی طرح دار و محافظت از شما در برابر آب و هوا این است که قبل از پوشیدن آن در بیرون از خانه چگونه با آن رفتار می کنید. از فروشنده در مورد پرداخت چرم بپرسید و مطمئن شوید که چرم به درستی با محافظ چرم کار شده است. اگر کلاه ارزان‌تر است یا از مغازه‌های دست دوم خریداری می‌شود، می‌توانید محصولات محافظ چرمی را به دو صورت مایع یا اسپری خریداری کنید. این محافظ به دفع آب کمک می کند و از ایجاد لکه بر روی سطح چرم جلوگیری می کند. اگر کلاه شما مکرراً در معرض هوای سخت قرار می گیرد، محصولات محافظ باید حداقل سالیانه یا بیشتر استفاده شود.

Light brown suede leather hat cleaned with a soft-bristled brush

چرم اشبالت طبیعی

چند نکته دیگر وجود دارد که باید برای جلوگیری از آسیب دیدن کلاه چرمی خود رعایت کنید:

هنگام استفاده از کلاه چرمی و جا کلیدی چرم حیوانات خود از اسپری مو، عطر یا ادکلن استفاده نکنید. الکل خشک می شود و چرم را لکه دار می کند. از محصولات استفاده کنید و قبل از گذاشتن کلاه اجازه دهید کاملا خشک شوند.

هرگز نشان، سنجاق، نوار یا برچسب چسبناک را به چرم نچسبانید. پایان را خراب خواهد کرد.
از یک متخصص بخواهید که هر گونه نشان یا گلدوزی را به سطح چرم بچسباند. سوراخ های ناشی از دوخت نادرست تقریباً غیرممکن است.

هنگامی که یک کلاه چرمی برنزه ظاهر زیبای خود را از دست داد، آن را با یک نرم کننده یا پانسمان چرمی تجاری درمان کنید. از صابون زین یا پاک کننده های خشن خودداری کنید. اگر کلاه واقعا کثیف است و باید “شسته” شود، همیشه به محض خشک شدن آن را آماده کنید.

اگر در طوفان باران گرفتار شدید، کلاه را با یک پارچه نرم و سفید پاک کنید، بند عرق داخلی را کم کنید و اجازه دهید به طور طبیعی و به دور از نور مستقیم خورشید و گرمای زیاد، خشک شود. برای جلوگیری از کوچک شدن و تغییر شکل لبه، در صورت امکان روی کلاه خشک کنید. وقتی کاملا خشک شد، از نرم کننده چرمی استفاده کنید تا چرم نرم و لطیف بماند.

Light brown suede leather hat sweatband wiped with white cloth

چگونه کلاه های چرمی جیر را تمیز کنیم

در حالی که تعداد زیادی کلاه جیر مصنوعی در بازار پیدا می کنید، دو نوع جیر طبیعی برای کلاه استفاده می شود:

جیر: چرم جیر طبیعی و چرم بزی طرح دار از قسمت زیرین نرم پوست حیوانات دوشاخه ایجاد می شود. دارای روکش پوشکی است که به راحتی لکه می شود. مراحل مراقبت و تمیز کردن خاصی برای کاپشن های جیر، لوازم جانبی و مبلمان وجود دارد.

Nubuck: از نظر ظاهری مشابه جیر، نوبوک از قسمت بالای پوست حیوان استفاده می کند که به خوبی سمباده و صاف شده است تا نرم ترین و مخملی ترین پوشش چرم را ایجاد کند. تکنیک‌های مراقبت روزانه از Nubuck شبیه جیر است، اما حذف لکه اغلب نیاز به درمان توسط یک متخصص دارد.

اگر قصد دارید کلاه جیر خود را روزانه بپوشید، ممکن است کلاه را با محافظ جیر و نوبوک اسپری کنید. این محصول به دفع باران و محافظت از آن در برابر لکه های زیاد کمک می کند.

برای اینکه کلاه به بهترین شکل ظاهر شود، حداقل هر هفته از یک برس موی نرم موجود در کیت های تمیزکننده جیر استفاده کنید تا کثیفی و گرد و غبار شل را از بین ببرید. برای قسمت هایی از کلاه که مات به نظر می رسند، با یک پارچه سنباده بمالید تا چرت را بلندتر کنید. لکه های روغنی را می توان با نشاسته ذرت یا پودر تالک پاک کرد. اجازه دهید پودر به مدت چند ساعت روی لکه بماند تا روغن جذب شود و سپس با برس پاک کنید. این کار را تا زمانی که روغن از بین برود تکرار کنید.

برای لکه‌های بسیار سخت، با مخلوطی از شوینده ملایم و آب، لکه‌ها را درمان کنید. با یک پارچه سفید تمیز آغشته به آب شستشو دهید. اجازه دهید در هوا خشک شود و سپس مسواک بزنید تا چرت را بازیابی کنید.

از خیس شدن بیش از حد کلاه جیر خودداری کنید. اگر این اتفاق افتاد، آب اضافی را تکان دهید و اجازه دهید در هوا خشک شود. برای جلوگیری از چروک شدن و بدشکل شدن در صورت امکان روی کلاه خشک کنید. هنگامی که خشک شد، به خوبی مسواک بزنید تا چرت را بازیابی کنید. قبل از پوشیدن مجدد یا نگهداری کلاه، مطمئن شوید که کلاه کاملاً خشک است.