خرمالو در بازار امروز منتخب بهترین میوه سال شد

کاکی تیپو در ایتالیا معمولی است. و روخو بریلانته همراه با Triumph در اسپانیا کشت می شوند اخیراً، تحقیقات روی میوه خرمالو عمدتاً بر روی عملکردهای بیولوژیکی آن از جمله آنتی اکسیدان، کاهش چربی خون، پیشگیری از تصلب شرایین، ضد سرطان و فعالیت های ضد ویروسی متمرکز شده است.

با وجود آن، سالانه هزاران تن میوه خرمالو در بازار امروز در بسیاری از کشورهای جهان مصرف می شود. امروزه پایگاه های آماری فاوستات (2020) تولید جهانی 4,241,366 تن و 1,005,544 هکتار سطح زیر کشت در سال 2020 و همچنین افزایش مستمر تولید از 2000 تن را نشان می دهد.

بزرگترین تولید کننده خرمالو چین است و پس از آن اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن، آذربایجان و برزیل انواع مختلف خرمالو در نقاط مختلف جهان کشت می شود. گونه هایی مانند Tone Wase، Hachiya و Saijo به طور گسترده در ژاپن کشت می شوند. فویو، هانا فوجو، جیرو، یونگدینگ، هورنبو، ایچیداگاکی و موپان در چین کشت می شوند.

به دلیل حجم بالای تولید، استانداردهای با کیفیت بالا و انتظارات مصرف‌کنندگان مربوط به شکل، اندازه و رنگ دور ریخته می‌شود.

علاوه بر این، خرمالو ماندگاری محدودی دارد. این میوه فصلی است که فاسد شدنی است و نگهداری و حمل و نقل آن دشوار است. بنابراین، مازاد خرمالو، میوه های خرمالو آسیب دیده و غیرقابل قبول برای مصرف کننده نیازمند توسعه محصولات مشتق شده جدید است.

با این حال، مقادیر زیادی از محصولات جانبی مانند پوست، دانه‌ها یا خمیرهای استفاده نشده نیز تولید می‌شوند، زیرا میوه‌ها باید برای تسهیل مصرف آن‌ها و به دلایل تجاری، لجستیکی و اقتصادی فرآوری شوند.

بنابراین، مازاد و فرآورده‌های فرعی خرمالو به دلیل مقادیر زیاد ترکیبات فعال زیستی (Giordani et al., 2011)، می‌توانند به عنوان محصولات و مواد بالقوه کاربردی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

انجام یک اقتصاد دایره ای علاوه بر این، اقدامات برای استفاده مجدد از محصولات جانبی گیاهی با هدف توسعه پایدار شماره 12 (SDG 12) دستور کار 2030 برای توسعه پایدار اتحادیه های متحد (جانستون، 2016) مطابقت دارد.

خرمالو عادت دارد در سال های اخیر، انواع مختلفی از خرمالو از جمله آب میوه، مربا و خرمالوی خشک شده، صنعتی شده است. خرمالوهای کم آب معمولاً در کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن تجاری می شوند.

آرد خرمالو در فرمولاسیون پاستا یا پاستا جگر خوک استفاده شده است (لوکاس-گونزالس و همکاران، 2018؛ لوکاس-گونزالس و همکاران، 2019؛ لوکاس-گونزالس و همکاران، 2021). بستنی و محصولات لبنی با خرمالو  سرکه، شراب، و تنقلات خرمالو نیز تهیه شده است.