آنچه که باید در مورد کیفیت رب انار در تهران بدانید و از آن آگاه نیستید!

بررسی خواص فیزیک و شیمیایی، تغذیه ای و فعالیت آنتی اکسیدانی با نمونه های تجاری و سنتی.

رب انار در تهران محصولی از انار است که در سال‌های اخیر رواج یافته و با طعم و عطر بی‌نظیر خود می‌توان آن را به برخی غذاها اضافه کرد.

در این تحقیق سه عدد ملاس تجاری فروخته شده در بازار و سه ملاس انار تهیه شده به روش سنتی برگرفته از بازار عمومی بوردور (ترکیه) مورد بررسی قرار گرفت.

pH، نتایج ماده خشک محلول در آب نمونه ها مطابق با استانداردها بود.

رب انار

مقادیر ویسکوزیته از 191.35 تا 13000 mPa است با توجه به تجزیه و تحلیل رنگ، مشخص شد که رنگ رب انار سنتی انار تیره تر از رنگ های تجاری است.

محتوای فنلی نمونه ها بین 40/10 تا 56/931 میلی گرم GAE/L متغیر است بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در نمونه تجاری C2 مشاهده شد.

شمارش کل باکتری های مزوفیل هوازی برای ارزیابی کیفیت بهداشتی نمونه های رب انار انجام شد.

مشاهده شد که بیشترین تعداد باکتری در رب انار تجاری C1 بود به این نتیجه رسیدیم که تدوین استانداردهای رب انار مفید خواهد بود و در تولید سنتی می توان محصولات سالم و قابل اعتمادتری را با اطلاعات بدست آورد.

اثرات آنتی اکسیدانی و کاهش وزن با استفاده از رب انار خانگی:
رب انار (PM) یک ترکیب بزرگ از رژیم های غذایی شرقی است، اما هیچ تحقیقی انجام نشده است بر روی این محصول انجام شده است.

در این مطالعه، ما محتوای پلی فنول کل را اندازه گیری کردیم PM، در مقایسه با آب انار تازه، به دست آوردن 252.28 و 79.49 میلی گرم اسید گالیک معادل/L به ترتیب. سپس اثر آنتی اکسیدانی PM و آب میوه در شرایط آزمایشگاهی اندازه گیری شد.
استفاده از الکترولیز به عنوان یک سیستم تولید رادیکال آزاد در غلظت 100 تا 600 PM دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی 4 برابر فعال تر از آب میوه است.

علاوه بر این، رب انار یا آب میوه در طی 11 هفته به آب آشامیدنی موش ها (4 میلی لیتر در لیتر) اضافه شد که منجر به افزایش معنی دار شد کاهش منحنی وزن در مقایسه با حیوانات شاهد.

همچنین تری گلیسیرید و پراکسیداسیون لیپیدی در قلب، ریه ها و کبد کاهش یافت، در حالی که فعالیت سوپراکسید دیسموتاز افزایش یافت.